Nézzük az első Teendőket:
Először is, azt szeretném elmondani, hogy az adatbázisprogram (Acces) főleg az új, mindig figyelmeztet arra, hogy azok a típusú file-ok (.mdb) , veszélyesek lehetnek, meg kártékony makrókat tartalmazhatnak! - Tehát ha megnyitod majd a file-t, akkor erre felhívja mindig a figyelmed!
NEM KELL AGGÓDNI! - Semmiféle kártékony dolog nincs az adatbázisban, én nem tettem bele!!
Nyugodtan kattins úgy, hogy végül megnyissa az adatbázist! ((Először klikk az "igen"-re (Yes), aztán a "Megnyitás"-ra (Open), ))
Nézzük a képeket, a fentivel kapcsolatban:
(Nagyobb képhez kattints rá)! - De nagyjából látszik a lényeg!
(Itt olvasható minden - a lényeg, h nyugodtan nyisd meg, nincs semmi gond)!
Ezután van még egy PárbeszédPanel, de azt később tárgyalnám, így logikus!
Most nézzük, hogy néz ki a Fő Adatbázisablak:
Gyorsan végigvenném a "számozásokat"! - Remélem tetszik a "kép" amit látsz - Nincs rajta sok gomb, egyszerü és remélem Vidám a kép! :))
"Számozások":
1. - Itt lehet majd felvinni az adatokat! (Bevétel, Kiadás) 2. - Adatok lekérdezése! - Ez lát el majd NAGYON hasznos Információkkal! 3. - Ha a régebben felvitt adatokban módosítást szeretnénk! (Jó esetben ritkán kell használni!) 4. - Beállítások (Jó esetben, csak a legelső alkalommal kell JÓL beállítani és minden OK lesz!) 5. - Egy-Két Információ - Nézd majd meg! :) 6. - Ez a "Művésznevem" egyike! :)) (Lexus Stormy, MS, SzikraShark) /Egy személy/ 7. - Az adatokat lehet kimenteni! (Exel,Txt,HTML, és még sok-sok formátumban...)! 8. - Verziószám! :)) - Hogy miért 0.8-as!?? - Ezt találtam ki! :)) Azért TELJES-t képez! 9. - Összes Bevétel - (mínusz) - Összes Kiadás! - GyorsInfó! -Nem feltétlen lényeges! 10. - Ide írja ki az adatbázis tulajdonosának nevét! (Beállításoknál lehet beállítani)!
Szépen nézd meg (szemeddel :)) ), hogy miket látsz ott, és ha már megnézegetted, akkor kattints a BEÁLLÍTÁSOK-ra!
Ekkor a következőt látod:
Nézzük a legalsó lehetőséget: TULAJDONOS BEÁLLÍTÁSA! - És oda írd be hogy:
"Cikcakk Lacika" - de akár a neved is beírhatod! :))) Ha ez a családi adatbázis, akkor írd azt, hogy "Kiss Család", vagy ami a családnevetek! :)
Idáig egyszerű nem? - No továbbiakban sem lesz bonyolult! Csak figyelj oda!
Ezek után a másik két beállítást nézzük meg! - Ez lesz a leghosszabb írás, a "Lépésről-Lépésre" menüpontok közül! - De a jó hír, hogy egy elolvasás bőven elég, és igyekszem tömören, röviden!
Őszinte leszek! :) Ez a legbonyolultabb az egészben! - Ugyanis meg kell határozni azt a struktúrát, amibe későbbiekben az adatokat fogjuk felvinni! Most mutatok két "modell"-t, hogy például hogy lehet ezket a beállításokat véghezvinni, ezt akár szó szerint így ahogy írom megtehetjük első lépésben és kipróbálhatjuk egy másolat adatbázisban, hogy-hogy is működnek ezek a dolgok, és hogy mit hogy lehet!
Annyit azért elvárnék, hogy a használók látogatják a honlapot, és véleményükkel és tapasztalataikkal is segítik a további munkámat! - Ha tudják támogatásukkal! Még annyit, hogy bár "0.8"-as verziónak nevezem, azért Teljesen használható, és igazából nem tervezem a további fejlesztést, egyenlőre, maximum kiegészítéseket! :)
No, akkor vessük bele magunkat! :)
Tehát vannak BUDGET-ek (büdzsé :) és JOGCÍMEK, ami alapján vannak bevételeink, illetve kiadásaink! Úgy kell elképzelni, hogy a Budgetek nagyobb halmazt képeznek, míg a Jogcímek egy ilyen nagyobb halmazban a bevétel ill. kiadás "forrásai, jogcímei" - de a példában majd jobban látszik mit jelent ez!
Nézzük a "CSALÁDI MODELL-t"!
Legyen mondjuk a BUDGET-ek, az egyes személyek a családban! A JOGCÍMEK pedig az egyes személyekkel kapcsolatos kimutatandók!
Tehát, menjünk a Beállításokra, és ott a BUDGET-hez vegyünk fel pár újjat! (A Budget-hez nincs kép, de egyszerűen ki lehet igazodni)! Írjuk a következőket:
- Apu - utánna ENTER, és alá - Anyu - utánna szintén ENTER - Gyerek - ennyi elég is ! :))
Ez egy 3 tagból álló családi modell lesz! :) /Persze lehet mellé "más" Budget is/
(Persze lehetne BUDGET: Lakás, Étel-Ital, Szolgáltatások, Fizetés, Egyéb...stb.) (Ez is egy nagyon jó felosztás)!!!-Később nézzük!
Ezután a beállításoknál válasszuk a jogcímek beállításait! Itt beállíthatjuk, az egyes BUDGETEK (Apu,Anyu,Gyerek),-hez tartozó jogcímeket!
Ez "bonyolultabb", mutatok hozzá képet:
Tehát az első legördülő menüből kiválasztjuk "Apu"-t (itt az első legördülő menünél a "Budget"-eket látjuk, amelyeket az előbb felvittünk)!, aztán jogcímnek beírjuk, hogy "Fizetés", aztán a harmadik legördülőben az, hogy "BEVÉTELNÉL" jelenik meg!
Tehát 3-om teendő van: Budget választás, Jogcímnek nevet adunk, Végül Ismét egy legördülő menü, ami a "megjelenési" helyet mutatja -(erről még később)!
Az alábbiakban összeállítok egy táblázatot, egyértelműen így állítsuk be a próbaadatbázisunkat!
A bonyolultság kedvéért, vegyünk mégis inkább a "lakás, Étel-ital, szolg..stb." budgeteket! Tehát állítsuk be azokat!
Hogyan tudunk törölni BUDGET-et? (mert ugye most van Apa,Anya,Gyerek)- Egyszerű! - És most még meg is tehetjük, mert még igazából adatokat nem vittünk fel!- De ha már vittünk volna fel, akkor is lehetne törölni, de akkor az VESZÉLYEKKEL JÁR, és lehet HASZNÁLHATATLAN lesz továbbra is az adatbázisunk! - S ezért kell jól eldönteni, hogy milyen struktúrát használunk, és inkább CSAK BŐVÍTSÜK a Budgeteket ill. a Jogcímeket az egyes budgeteknél!!!!
Nézzük a Törlést! - Beállításoknál, Budgetek! - Oldalt (szürke) kijelöljük, és nyomunk egy DELETE gombot! - Ha van ilyen (úgynevezett:) rekordkijelölő! - Akkor ennek a segítségével tudunk rekordokat kijelölni, illetve törölni is, ha kijelöltük! ( DELETE GOMBbal )! --- Ez a fenti képen is látszik! //"Első sor", bal oldalt!// - - - Vigyük fel tehát a következő BUDGET-eket: Lakás;Étel-Ital,Szolgáltatás;Fizetés;Egyéb;
-(Lehet több is, de nem akarom a példát bonyolítani)!
Ezután (Beállítások - Jogcímek beállításoknál) beállítjuk a BUDGETEK-hez tartozó jogcímeket!
Mondom a táblázatot! (Egy lehetséges variáció)! /A fenti képet így kell elképzelni/!
Budget |
Jogcímek |
Hol jelenjen meg? |
Lakás |
Villany számla |
Kiadásnál |
Lakás |
Víz számla |
Kiadásnál |
Étel-Ital |
Kisbevásárlás |
Kiadásnál |
Étel-Ital |
Nagybevásárlás |
Kiadásnál |
Étel-Ital |
Ételvásárlási utalvány (pl) |
Bevételnél |
Szolg. |
Fodrász - (anya) |
Kiadásnál |
Szolg. |
Fodrász - (apa) stb... |
Kiadásnál |
Egyéb |
Fizetés - (apa) |
Bevételnél |
Egyéb |
Egyéb |
Mindkettőnél |
Illetve érdemes, minden egyes BUDGET-nél egy EGYÉB nevü jogcímet létrehozni, ahol MINDKETTŐNÉL jelenjen meg! (Minkettőnél, tehát bevételnél és kiadásnál is)!
Tehát ez egy példatáblázat, de sok helyen lehetne folytatni! A lényeg, hogy ezt nagyon meg kell tervezni, mert ha ez jól megvan tervezve, akkor nagyon sikeres lesz a használat!
Nézzünk egy "Egyéni Modell-t" - Mondjuk egy DIÁK számára!
Tehát alakítsuk a következőképpen a dolgokat:
Budgetek: - Diákmunka - Szülőktől - Ajándékok - Szolgáltás - Egyéb
Például - tudom most nem vagyok túl kreatív - de magamnak például egész jól testreszabtam, szerintem ha valaki megérti a példákat, remekül papíron megtervezi, hogy milyen BUDGETEK-re és JOGCÍMEKRE van szüksége! - Azt kell mérlegelnie, miből van bevétele, és miből kiadása!!
Tehát nézzünk pár példa jogcímet:
Diákmunk - Diákfizetés - Bevételnél Diákmunk - Telefonköltség - Kiadásnál (tegyük fel, van a munka miatt telcsi ktg.)!
Szülőktől - Kajapénz - Minkettőnél (Mert kapunk szülőktől kajapénzt, de költünk is)! (Tehát kiadás is és bevételi lehetőség is)!! Szülőktől - Zsebpénz - Bevételnél (Igaz zsebpénzből lesz kiadás is, de pl te most így (szeretnéd, mert "Zsebpénz" címen nincs kiadásod!!!) (Ilyen címen az "APA adatbázisban" van kiadás! :)) )
Ajándék - Kaptam - Bevétel (Ha pénzt kapsz - pl.: Karácsonyra, Húsvétra...stb.) Ajándék - Vettem - Kiadásnál (Nyílván ha vásároltál, akkor annak az értéke kiadás)!
Nomeg persze, mindegyiknél legyen egy EGYÉB (jogcím), és legyen egy EGYÉB Budget is, és a jogcímeknél az EGYEBEK-nél, EGYÉB-nél (mindegy hogy írod), mindig MINDKETTŐ helyen legyen értelmezve! (Tehát MINDKETTŐ = Kiadásnál és Bevételnél is)!!!
(Tehát ahol EGYÉB Jogcím van, és ÉRDEMES MINDEN BUDGETNÉL egy ilyen nevü jogcím, ott válasszuk a "Mindkettőnél" "feliratot", a legördülő menünél! (Képen jól látható)!
--------------------
Lehet, most nem tűnik egyértelműnek, és el kell olvasni mégegyszer, vagy továbbhaladni, de igazából, ha a BEÁLLAÍTÁSOK Menüponton túl vagyunk, és jól megterveztük, akkor minden nagyon egyszerü és jó! - Ez a Kulcsa az egésznek! :))
Ajánlom, hogy ha már megvan egy elképzelésünk, csináljunk egy próba adatbázist, töltsünk fel egy csomó "KAMU,Próba" adatot, és aztán nézzük meg, teszteljünk adatbázisunk!
Ha Megvagyunk a teszteléssel, és értjük a Beállítások menüt és a rendszert, akkor töröljük az adatbázisunk rekordjait, vagy a próbaadatbázist, és álljunk neki papíron megtervezni a BUDGET, Jogcím - párosokat! - Ha ez megvan, már csak adatfeltöltés és lekérdezés vár ránk... :) (Nomeg az ezzekkel járó szuper információk)!!
Nézzük akkor az adatfeltöltés részt...
Lépj tovább a következő menüpontra, a 5-re! (Klikk)
|